Batteribyte

Lovade C för någon vecka sedan att jag skulle fixa batteribytet i bilen som behövdes göras, lättare sagt än gjort. Han var tveksam om vi skulle låta verkstaden ta hand om det eftersom det inte såg ut att vara så lätt att komma åt batteriet i motorrummet. Jag sa att det skulle jag fixa så vi köpte ett batteri som C laddade upp & som sedan stått ett tag. Häromdagen bestämde jag mig för att på lördag när Emma somnat mitt på dagen ska det bli gjort. Jaha, så jag läste på hur man skulle gå tillväga, skruva bort massa kåpor, ta bort luftfiltret osv. Tog iaf tag i det direkt när Emma lagt sig & jag tänkte att jag skulle flytta bilen från carporten så jag skulle ha både mer ljus & mer plats. Men då gick ju inte det för precis idag så slutade det gamla batteriet att fungera så bilen gick inte att starta.

En kille från ett gäng som brukar meka med olika bilar i carporten bredvid våran kom direkt & frågade om jag behövde hjälp att ladda batteriet när bilen inte gick att starta men det behövdes ju inte eftersom jag ju faktiskt - som tur var! - skulle byta batteriet precis just idag, tur var väl det! Iaf så gick det väldans bra, kände mig dock lite dum när jag stod med en tjock handbok & läste vad jag skulle skruva bort medan han kollade.. Hur som haver så gick det bra & jag fick till det helt själv. Dock kom han fram igen för han tyckte väl jag såg lite bortkommen ut med handboken i högsta hugg så han fick göra grovjobbet, flytta det tunga batteriet & lyfta i det nya. Men nu är det klart & bilen går som aldrig förr, känner mig stolt över att jag faktiskt lyckades ;) Var ju lite lättare när vi hade vår kära gamla Bettan, en Volvo 740 som inte alls hade massa grejor man behövde skruva loss för att komma åt batteriet.
 
Emma sover som sagt & när hon vaknar ska hon få hjälpa mig med maten om hon vill. Igår var hon riktigt duktig & gick utan blöja nästan hela dagen, bajsade på pottan för första gången & hon blev så glad när vi berömde henne. Stora tjejen nu ju! Samma idag, ingen blöja på hela förmiddagen & inte en olycka på golvet :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Duktigt du är gumman! Det hade jag aldrig fixat. :) Bra jobbat!

2014-02-23 @ 11:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0